Jumala vai mammona? 

Jumala vai mammona?

Matteuksen evankeliumi, luku 6:

(Rinnakkaispaikat: Luuk. 12:33,34, 11:34-36, 16:13)

19. "Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste turmelevat ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.

20. Kootkaa sen sijaan itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste turmele eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta.

21. Sillä missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.

22. Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, niin koko ruumiisi on valaistu.

23. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka on sinussa, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!

24. Ei kukaan voi palvella kahta herraa, sillä hän joko vihaa toista ja rakastaa toista tai on uskollinen toiselle ja halveksii toista. Ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa."

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 6:19-24)

19. Vt:ssa ei ollut kieltoa, ettei aarteita saanut omistaa, mutta niiden kokoamisesta ei saanut tehdä elämän tarkoitusta. Ne sitovat niin helposti sydämen itseensä. Ne »aarteet», joita Jeesuksen aikalaisilla varsin paljon oli, olivat kankaat ja kirjaillut vaatteet. Ruoste "(brèsis)" merkitsee kirjaimellisesti »suihinsa syömistä».

20. Kukaan ei ole rikkaampi kuin hänen sydämensä. »Ihmisen jumala on se, mihin hän sydämensä kiinnittää», sanoo Martti Luther. Juutalaiset kuvittelivat, että heidän hyvät tekonsa ikään kuin talletettiin taivaalliselle pankkitilille. Aarre, josta Jeesus puhui, tulee joka suhteessa ylittämään kaikki meidän odotuksemme. Tässä tosin tarkoitetaan ensi kädessä sitä aarretta, joka Jumalan valtakunta itsessään on.

22 .Sana, joka on käännetty "terve (haplçs)" merkitsee oikeastaan 'ilman ryppyä'. Se kuvaa jotakin avointa ja kirkasta ja sai sen vuoksi myös merkityksen puhdas ja terve. Jaak 1:5:ssa se on käännetty »(antaa) alttiisti» (varauksettomasti). Kysymyksessä on jotakin, joka on vilpitöntä ja yksinkertaista, joka toimii niin kuin pitääkin, joka on raitista. »Koko ruumiisi» kuvaa ihmiselämää kaikissa sen vaiheissa ja suhteissa. Salomo sanoo: »Ihmisen henki on Herran lamppu; se tutkistelee sydämen kammiot kaikki» (Snl 20:27). Kreikkalaiset sanoivat, että ihmisen ymmärrys on ihmisen valo.

23. "Viallinen", oikeastaan 'paha' "(ponêros)". On kysymys silmän saamista huonoista vaikutteista. Silmä, joka on tällä tavalla sairas, viallinen, näkee asiat väärin, totuuden vastaisina.

Silmän kautta pääsee valo koko ruumiiseen. Siksi on tärkeää, että silmä on terve.

24. Orja ei ole itsensä herra. Hän kuuluu toiselle, mutta hän ei voi kuulua kahdelle henkilölle, muutoin seurauksena olisi ristiriitoja. "Palvella" tarkoittaa kuulumista kokonaan jollekin; toisen vallan alaisena olemista. Siten meidän tulee palvella Jumalaa. Palveleminen, joka ei ole kokosydämistä, ei oikeastaan olekaan palvelemista. Jeesus sanoo, että ihminen "ei voi palvella" sekä Jumalaa että paholaista. Tämä on täysin selvää, koska Jumala ja paholainen ovat vastakohtia.

Mutta mammonan ei välttämättä tarvitse olla huonoa tai pahaa. Se on arameankielinen sana, joka tarkoittaa rahaa tai omaisuutta. Rahan tai omaisuuden omistaminen ei sinänsä ole pahaa. Vaarallista on, jos meistä tulee sen orjia. Jos palvelemme Jumalaa, voimme hallita mammonaa, ja voimme jopa tehdä sen avulla itsellemme ystäviä, Luuk 16:9. Ilmaisu "tähän liittyvä" puhuu alkutekstin mukaan sekä jonkun puolella että jotakin vastaan olemisesta. Se kuvaa pitäytymistä yhteen samanaikaisesti kuin vastustetaan toista, asenne on siis selvä ja ehdoton.

Jeesus varoittaa vuorisaarnassa erityisesti kahdesta seikasta, nimittäin ahneudesta ja murehtimisesta. 


Sivun alkuun

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita