
Kaksi rakentajaa
Kaksi rakentajaa
Matteuksen evankeliumi, luku 7:
(Rinnakkaispaikka: Luuk. 6:47-49)
24. "Sen tähden jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, on verrattavissa järkevään mieheen, joka rakensi talonsa kalliolle.
25. Tuli sade, virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät taloa vastaan, mutta se ei sortunut, sillä sen perustus oli laskettu kalliolle.
26. Mutta jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattavissa tyhmään mieheen, joka rakensi talonsa hiekalle. Luuk. 6:49
27. Tuli sade, virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät taloa vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli perinpohjainen."
28. Kun Jeesus oli lopettanut puheensa, ihmiset olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan,
29. sillä hän opetti heitä niin kuin se, jolla on valta, eikä niin kuin heidän kirjanoppineensa.
(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 7:24-29)
24. Kaksi sanaa "kuulla" ja "tehdä" voidaan sisällyttää yhteen: "totella". Tärkeintä elämässä on totella Jumalaa. Elämä on rakentamista, ja on ainoastaan kaksi perustusta, joille voi rakentaa. Ihminen on joko ymmärtäväinen ja rakentaa kalliolle tai tyhmä ja rakentaa hiekalle. Jaak 1:22 painottaa, että meidän ei pidä olla vain sanan kuulijoita, vaan myös sen tekijöitä.
25. Alkutekstistä käy ilmi, että kyseessä oli tavattoman voimakas sade. Se syöksyi alas kaatosateena ja pani rakennuksen koetukselle. Vesivirta on kuva Jumalan tuomiosta.
Ihminen joko pysyy pystyssä tai kaatuu. Kysymys on elämästä tai kuolemasta, pelastuksesta tai kadotuksesta.
26. Se, joka ei kuule eikä tee, ei ollenkaan rakenna. Tässä on kysymys henkilöstä, joka kuulee Jeesuksen sanan, mutta joka ei välitä siitä. Jos hän olisi välittänyt, hän olisi rakentanut sen perustukselle, kalliolle. Nyt hän sen sijaan rakensi hiekalle, ja perustus tuntui lujalta ja kiinteällä niin kauan kuin aurinko paistoi. Mutta kun sade ja myrsky tulivat, talo ei kestänyt koetusta. Mooseksen lakikin asettaa lopulta valittavaksi totteleminen ja tottelemattomuuden, pelastuksen ja kadotuksen (5 Moos 30:15-20). Tälläkin tavalla Jeesus osoittaa jumalallisen arvovaltansa.
28. Sanamuotoa "Kun Jeesus lopetti nämä puheet" tai vastaavaa lausetta käytetään kaikkien Matteuksen kertomien viiden puheen yhteydessä (11:1; 13:53; 19:1; 26:1). Alkutekstissä kansan ihmettelystä käytetään tässä voimakasta ilmaisua.
29. Kirjanoppineiden julistuksessa ja opetuksessa ilmeni kaikkein voimakkaimmin heidän arvovaltansa ja auktoriteettinsa. He olivat hyvin kriittisiä ja valmiita tuomitsemaan kaikki, jotka eivät tahtoneet ottaa vastaan heidän oppiaan. Kansa tiesi tämän, mutta kun se nyt kuunteli Jeesusta se kohtasi kokonaan toisenlaisen auktoriteetin. Jeesus ei puhunut totuuksista, jotka olivat alkuisin perinnäissäännöistä. Hän esiintyi omalla arvovallallaan, omalla valtuutuksellaan. Kirjanoppineet olivat alun perin virkamiehiä, jotka kopioivat pyhiä kirjoituksia, mutta Israelin palattua Baabelin vankeudesta kirjanoppineista tuli erillinen ryhmä, joka myös tulkitsi kirjoituksia ja luki lakia.